Destilirana voda
20 rujna, 2024Spas iz vode
20 rujna, 2024Pomoć akumulatoru po sistemu 3x3x3
1 korak :
Muk umjesto startanja motora – zbog ispražnjenog akumulatora. Kako si pomoći? Imamo li u prtljažniku kablove za pomoćno startanje i vozača namjernika koji nam je spreman pomoći, pola posla je obavljeno. Kod vozila starije generacije koja nisu ispremrežena elektronikom, to nije problem. No što ako imamo vozilo mlađe od 8 godina, a isto tako i mlađe vozilo koje nam daje energiju svog akumulatora? Opasnost po elektroničke uređaje za oba vozila je vrlo velika, a pogotovo za najnovija vozila opremljena s računalom karoserije ( Board computer) i CAN-Bus vezama. No bez straha, poštujemo li pravilan redoslijed postupaka.
Za sva takva vozila primjenjuje se postupak «3x3x3». Ručica mjenjača mora biti u praznom hodu (leru), a kontakt isključen. Vozačka vrata na vozilu ostavite otvorena. (I.F.)
2.korak :
Spajaju se crveni kablovi za startanje (pozitivni) i polovi oba akumulatora (slijed nije važan). Zatim spojimo na vozilu pomagača crni kabel za startanje na minus klemu akumulatora a nakon toga drugi kraj na prikladan spoj na motoru (najčešće vijci na bloku-glavi motora, mjenjača i slično ) vozila u nevolji. Ako je moguće ne na minus pol vašeg akumulatora. Sada je potrebno pričekati prve 3 minute. Nakon toga uključujemo ključem kontakt te opet pričekamo 3 minute. Ključem startamo motor i kada upali ostavljamo motor da radi u praznom hodu zadnje tri minute. Prije nego li otpojimo kablove, uključiti ćemo na vozilu u nevolji jače električne potrošače (brisač stakla, ventilator ventilacije kabine, grijač stražnjeg stakla ali nikako kratka ili duga svjetla a pogotovo ako su Xenon, pa ni radio uređaj). Sada je vrijeme za otpajanje spojenih kablova za startanje. Važno je prvo skinuti crni (minus) kabel i to sa vozila u nevolji, a daljnji slijed nije važan. Tijekom vožnje akumulator će se napuniti. (I.F.)
3.korak :
Pitate se zašto 3x3x3? Prve tri minute su potrebne da se ustabili napon između dva akumulatora. Druge tri minute da se ustabili mrežni napon pod kontaktom, te da računalo ispravno odredi potrebne karakteristike za paljenje motora. Treće tri minute su potrebne alternatoru da ustabili napon punjenja i dovoljno nadopuni ispražnjeni akumulator kako pri otpajanju kablova ne bi došlo do prevelikog strujnog udara u instalaciji vozila. Uz to, vrlo je važno s minus polom zatvoriti strujni krug pri spajanju kablova ( znači prvo spojiti plus kablove a zatim zatvoriti strujni krug minus kablom) i otvoriti strujni krug s minus kablom (znači prvo skinuti minus pa zatim plus kablove) a sve u svrhu zaštite elektroničkih sklopova oba vozila od prenapona. Zašto ne smije biti uključen kontakt i zašto držati vrata otvorenima? Jednostavno, kako bismo spriječili iznenađenja. Na primjer, kod Renaulta Lagune novije generacije (i ne samo kod njega) računalo će zapamtiti da ste pokušali startati motor što nije uspjelo jer je akumulator prazan. Doveli ste napon s drugog akumulatora, i računalo će samo obaviti aktivnost koju ste joj naredili prije, te će uključiti elektropokretač. Ukoliko je vozilo u nekom od stupnja prijenosa, ono će se pokrenuti i može doći do havarije odnosno ozlijeđivanja. Kod drugih vozila moguće je dovođenjem napona resetiranje centralnog zaključavanja, pa će se vozilo zaključati. Ako su vrata bila zatvorena, a ključ je u vozilu, evo novog problema. (I.F.)