Fotografije prošlosti: život s automobilom
23 rujna, 2012Auto kao potreba, atrakcija i pokretač gospodarstva
11 studenoga, 2014AMK MAKSIMIR ULAZI U SUSTAV HAK-a
Dana 10. travnja 2000. g. AMK Maksimir kupuje za tehničku pomoć na cestama automobil Golf, zapošljava automehaničara i tog dana ulazi u sustav SPI HAK-a. Do tada je ovaj klub imao za internu tehničku pomoć članovima preuređen Yugo 45, a pomoć je članovima i drugim vozačima do tada besplatno pružao 31 automehaničar s vlastitim automobilima, koji su bili suradnici Kluba. Od tada je za poslove tehničke pomoći na cestama AMK Maksimir kupio dva Peugeota i jedan Ford, a zaposlena su tri automehaničara i autoelektričara. Kupljeno je vozilo za tegljenje i zaposlena dva vozača. Tehnička pomoć na cestama AMK Maksimir godišnje pruži oko 2000 intervencija u popravcima i oko 1300 usluga vuče.
GDJE SE SVE PRUŽA TEHNIČKA POMOĆ?
HAK-ova tehnička pomoć na cestama dostupna je u svim mjestima i na svim cestama, bez obzira na udaljenosti od većeg mjesta. Dispečer na centrali tehničke pomoći odrediti će iz kojeg će mjesta uputiti pomoć i kakvo će vozilo uputiti. Kad nečlanovi pozivaju u pomoć stručnjake AMK Maksimir, s njima će dogovoriti vrijeme dolaska, a upoznat će ih i s vrstom kvara. Do sada su mehaničari odlazili i u mjesta udaljena 60 kilometara od Zagreba. Ako je u pitanju prometna nezgoda u kojoj je vozilo oštećeno, a na cesti se ne može osposobiti za daljnju vožnju, naručitelj usluge odmah će zatražiti šlepanje. Automehaničari AMK Maksimira dobro su informirani o mehaničarskim i vulkanizerskim radionicama koje u Zagrebu rade cijelu noć, a i o načinima dobave rezervnih dijelova tijekom noći.
HALO 1987
Najcjenjenija i najkorisnija HAK-ova služba – tehnička pomoć na cestama – počela je radom 4. srpnja 1963. s dva fićeka pretvorena u pokretne radionice i jednom kampanjolom za tegljenje. Već pet godina kasnije u dvorištu Gradišćanske ulice 14 spremnih za intervencije na cestama poredano je 18 vozila. U godini 1968. kad HAK ima 23.184 člana, pomoć na cesti zatražilo je i dobilo 12.000 vozača.
SPI HAK bila je i ostala 50 godina nada stotinama tisuća građana, kojima je trebala tehnička pomoć na cestama. Vozila su u prvim godinama kružila cestama i pomagala svima potrebitima, zatim su opremljena radio stanicama, izgrađeni su repetitori, usavršen je sistem komuniciranja. Danas tehnička pomoć HAK-a ima na raspolaganju 62 vozila za otklanjanje kvarova na cestama i 178 vozila za tegljenje. U 2012. pruženo je vozačima 49.249 tehničkih intervencija.
HALO, ZAKLJUČAO MI SE AUTO
Otkako obiluju elektronikom, sve je više samozaključavanja automobila. Zato i proizvođači savjetuju da se ne izlazi iz automobila bez ključeva u džepu. Kad se dogodi takav slučaj, a vozač ostane sam na cesti izvan vozila, više nije ekonomično da se razmišlja kako na silu ući u automobil, pa i po cijenu da se na njemu nešto ošteti. Svaka sila rađa nepredvidive dodatne probleme na elektronici i drugim dijelovima vozila. Zato se treba obratiti stručnjacima koji imaju znanje, ali i praksu u otvaranju svih vrsta automobila. Najbolje da su automehaničari ili autoelektričari, da dobro poznaju funkciju elektronike, jer će ponekad zatrebati i dijagnostički uređaj, ali i specijalni pribor koji se koristi u takvim prilikama. S nekim modelima automobila namučiti će se i pravi znalci, pa i to pokazuje da u tu vrstu posla ne treba uvlačiti amatere, koji će napraviti više štete nego koristi. AMK Maksimir ima stručnjake i pribor za otvaranje svih vrsta automobila u nazočnosti vlasnika, koji će posao obaviti po unaprijed poznatim cijenama.
KADA POPRAVAK, KAD ŠLEPANJE?
Stručnjaci AMK Maksimir za pomoć na cestama imaju zadatak da automobil u kvaru ponajprije osposobe za daljnju vožnju. Ako se kvar ne može popraviti na cestama, automobil će biti natovaren na specijalno vozilo i otpremljen u autoservis po izboru vlasnika ili na smjestilište AMK Maksimir, gdje će biti pod nadzorom. Traži li vlasnik da se automobil popravlja i noću, u radionici, stručnjak AMK Maksimir to će, po mogućnosti, organizirati. Isto tako na zahtjev vlasnika, pomoći će oko nabave doknadnih dijelova, osiguravanja prenoćišta za putnike. Za obavljene poslove i usluge vlasniku vozila izdaje se propisani račun s cijenama propisanim od strane HAK-a.
KAKO SE POZIVA TEHNIČKA POMOĆ NA CESTAMA?
Ako ste član HAK-a, a treba vam popravak ili prijevoz neispravnog ili oštećenog automobila, odmah provjerite vrijednost svoje članske iskaznice. Ako je istekla, možete dobiti pomoć, ali uz naplatu. Članovi će dežurnom dispečeru u HAK-u očitati broj sa svoje članske iskaznice, ime i prezime i adresu. Naznačite točnu lokaciju gdje se trenutno nalazi vozilo kojemu treba pomoć, ali i neki objekat koji u dolasku može korisno poslužiti djelatniku koji će vas tražiti, što je važno posebno noću. Navedite marku automobila, registarsku oznaku i boju karoserije. Ako se radi samo o kvaru na automobilu, možda ga možete locirati. Npr. da li ste samo ostali bez goriva, da li akumulator daje energiju ili ne, da li vam je ispustila guma ili je otpao kotač ili ste doživjeli sudar. Po tome će se odlučiti kakvo vam vozilo uputiti u pomoć i čime ga dodatno opremiti. Gdje se god nalazili unutar Republike Hrvatske uvijek pozivate jedinstveni broj 1987. Ako niste član HAK-a u Zagrebu i okolici pozivate AMK Maksimir od 6 do 22 sata na mob. 098/223 411, 098/308 082 ili 098/382 886.
NE VOZITE NITI METAR S KRIVIM GORIVOMđ
Dok se opskrbljivači ne dosjete kako spriječiti mogućnosti da se u neki automobil utoči gorivo koje mu može naštetiti, vozačima preostaje jedino velika koncentracija kad se približavaju benzinskoj postaji. Treba dva puta provjeriti: što piše na vrhu agregata, a što na “pištolju” za utakanje. Pokazalo se da ima šaljivčina koji znaju pomiješati jedno s drugim i tu počinju problemi. Niste li bili dovoljno oprezni i utočili ste krivo gorivo, ne pokušavajte motorom pokrenuti auto. Obavite to guranjem do prve slobodne površine i pozovite 1987 ili AMK Maksimir. Doći će vam stručnjaci koji imaju pribor za izvlačenje i pohranu krivog goriva. Oni će po potrebi obavljati i ispiranje. Sve što se obavlja s gorivom mora biti potpuno sigurno i bez nazočnosti opuška ili vatre. Dakako, računajte da ćete baciti kompletno krivo gorivo i natočiti novo i platiti dolazak stručnjaka. Ako ne želite imati takve izdatke prije svakog utakanja dobro promislite na kakvo se gorivo pokreće vaš automobil, posebno ako ste sjeli za upravljač novog automobila, a sjećanja vas “vuku” na stari.
ŠTO RADE MEHANIČARI NA CESTAMA
Automehaničari i autoelektričari AMK Maksimir, specijalizirali su se za brzo otklanjanje kvarova automobila na cestama. Opremljeni su dijagnostičkim uređajima kojima mogu brzo pronaći kvarove na motoru i popraviti ih. U redovne poslove pomoći na cesti ubrajaju se: zamjena guma, odnosno kotača automobila, svjećica, termostata, cijevi za vodu, kinetičkog zgloba, pronalaženje svih vrsta blokada, zamjena pumpi za gorivo, zamjena žarulja, osposobljavanje zračnog jastuka. Posjeduju pribor za otvaranje zaključanih automobila i istakanje krivo utočenog goriva. Ustvari, popravljaju sve kvarove koji se mogu obaviti bez podizanja automobila na dizalicu. Nisu osposobljeni i opremljeni za izvlačenje putnika iz jako oštećenog automobila, pri čemu bi se trebali koristiti specijalni alati koji ne iskre u radu.
TKO MOŽE KORISTITI TEHNIČKU POMOĆ?
Na cijelom području Republike Hrvatske, usluge tehničke pomoći na cestama mogu koristiti svi hrvatski građani, naši radnici na privremenom radu u inozemstvu, kao i vozači svih drugih zemalja, bez obzira pripadaju li nekom autoklubu ili ne. Članovima Hrvatskog autokluba, kao i članovima inozemnih autoklubova usluge tehničke pomoći uključene su u članarinu i ne plaćaju je posebno. Vozači koji ne pripadaju niti jednom autoklubu uslugu plaćaju na licu mjesta po unaprijed poznatom cjeniku. Poziv za pomoć upućuje se na tel. 1987 i to od 0 do 24 sata. Vozači koji nisu članovi niti jednog kluba pomoć mogu tražiti i direktno od automehaničara AMK Maksimir na mobitele dežurnih djelatnika: Ivek 098 223 411, Mario 098 308 082, Ivan 098 382 886 svakog dana od 6 do 22 sata.
VUČNO VOZILO S ROLERIMA
Vučno vozilo AMK Maksimir, kojega mogu uvijek tražiti svi vozači nečlanovi na mob. 098/288 980 ili 099/63 49 168, opskrbljeno je tzv. rolerima. To su ustvari kolica koja sprječavaju da se oštećenom ili nepokretnom vozilu naprave nove štete kod navlačenja na transportnu platformu. Ako je u sudaru ispao jedan ili obadva kotača, ili su kotači vidno oštećeni ili su pak iz nekog razloga zablokirali, ako se ne može mjenjač ubaciti u neutralni položaj, uvijek su mogućnosti da se takvom automobilu pričine nove štete. Da se to ne dogodi, upotrebljavaju se kolica, koja se podvlače pod nepokretni dio i tako se omogućuje bezbolni transport. Roleri na vučnom vozilu AMK Maksimir još su jedan koristan dodatak, kakvoga nemaju svi koji se bave tim poslom.
Pozivatelji vučnog vozila AMK Maksimir koriste još jednu pogodnost: na intervenciju će stići osoba s dugogodišnjim iskustvom u upravljanju osobnim i gospodarskim vozilima, ali i poznavanjem mehanike automobila.
VUČNOM VOZILU POMAŽE I TRAKTOR
U slučajevima kad oštećeno ili vozilo u kvaru treba izvući iz neke preuske uličice, “pretijesnog” prostora, ili kad veliko vučno vozilo nema pristupa, AMK Maksimir koristi za te poslove mali traktor. On lakše svladava teško prohodne terene, šumovita područja i na ispomoći je radnicima koji trebaju obaviti tegljenje i prijevoz. Vozači koji su se našli u takvim okolnostima učiniti će veliku uslugu sebi i Klubu, ako unaprijed jave ako se nađu na teško dostupnom području, jer će omogućiti djelatnicima tehničke pomoći da se pripreme za izuzetne okolnosti. Građani koji oštećeno vozilo namjeravaju transportirati na popravak u neku drugu zemlju, trebaju odmah prijaviti događaj policiji i zatražiti zapisnik, koji će im trebati na graničnom prijelazu. Vučno vozilo AMK Maksimir može uspješno obaviti prijevoz svih tereta do duljine pet metara, a uvijek se primjenjuju jedinstvene članske cijene, iako naručitelj prijevoza nije član niti jednog autokluba.
ZAČUĐUJUĆE VELIKA PRAVA ČLANOVA
Kad bi iskoristili sva svoja prava, za godišnju članarinu od 200 kuna, članovi AMK “Maksimir” dobili bi usluge vrijednosti 150-200 puta više od uplaćene članarine. Takvu vrijednost na jednokratnu uplatu daje malo tko. Kod toga se uzimaju u obzir usluge pomoći na cestama, dijagnostički pregledi, popusti u autoservisnim radionicama, sezonski popusti na raznovrsne usluge, naknada za invalidnost, primanje publikacija, pravni savjeti, jeftiniji autokasko, posebne akcije i dr.
Značajna je pogodnost što član ima pravo na tehničku pomoć na cestama ako vozi tuđe vozilo, ili je u njemu nazočan u trenutku kvara ili prometne nezgode. Tada može aktivirati svoj članski “kredit” za odabrane usluge. Dakako, puno je mudrije čuvati svoja prava za slučajeve kad se upravlja vlastitim automobilom. Vlasniku posuđenog vozila dobro će doći savjet da se i on (za relativno malo novca) učlani u AMK “Maksimir” i koristi brojne blagodati koje mu pruža organizacija HAK-a u zemlji i inozemstvu.